LEAVE YOUR MESSAGE


ShoutMix chat widget

Saturday 23 July 2011

Widgets

NUFFNANG DISERANG OLEH HACKERS

Rasa-rasanya kebanyakkan kita mula perasan tentang hackers/penggodam ni bilamana baru2 ni heboh di Malaysia tentang berita beberapa laman web kerajaan diserang oleh hacker2 tersebut. Puncanya, tindakan oleh agensi kerajaan yang terlibat menutup laman2 web tertentu yang menawarkan perkhidmatan mendownload bahan tertentu terutamanya lagu2 dan movie2 secara percuma. Alhamdulillah, pakar2 IT yang sedang berkhidmat di agensi kerajaan berkenaan dapat menanganinya dengan baik. Tiada kesan ketara dan tidak mendatangkan masalah yang besar pada negara.
23 Julai 2011, 12:01 tengah malam, Nuffnang pula diserang oleh hacker yang menggelarkan dirinya GaySec. Dan label seperti di bawah terpapar...

Our server is under maintenance

We apologize for the inconvenience.

Sebenarnya, sebelum jam 12:00 tengahmalam, aku dah tak boleh masuk ke laman Nuffnang dah pun. So, pada sangkaan ku, mungkin Nuffnang sedang melakukan penyelengaraan laman web mereka. Sehinggalah pengumuman berikut keluar...

Hello Advertlets Bloggers! We understand that some of you are also members of Nuffnang - their website, Nuffnang.com.my has been hacked and 34,531 accounts have been compromised (read the article above). This means, your Nuffnang account password is vulnerable - if you use the same password for your online banking etc, change it now. Be safe!
amanz.my
Hari ini, GaySec membuat kejutan lagi sekali apabila telah mengodam laman web Nuffnang, dan melepaskan lebih daripada 34,531 ribu pangkalan data yang didapati oleh mereka. Dan pada masa yang sama, kini laman Nuffnang kelihatan tidak dapat diakses buat sementara waktu, dan masih tiada sebarang maklum.

Diikuti oleh kenyataan berikut:

Nuffnang
Hi everyone, we are looking into the technical difficulty we are having. Thank you all for the alert.


Barulah aku faham kali ini, Nuffnang yang mempunyai hubungan langsung dengan aku telah dihack/digodam. Pergh... Melalui FB, aku mencari siapa gerangan GaySec ni.
Dah dapat, aku klik 'like' dan terus berhubung secara langsung dengan hacker2 GaySec ni. Sebelum tu, aku sempat membaca beberapa komen di halaman GaySec ni. Daripada pembacaan tersebut, baru aku memahami tujuan GaySec berbuat demikian.
Untuk peras ugut? Bukan. Nak RM1juta. Pun bukan. Dah tu nak apa? Mereka berbuat demikian dengan tujuan untuk menyedarkan pihak Nuffnang(secara langsung) dan pihak lain(secara tak langsung) tentang pentingnya menjaga keselamatan laman web mereka sendiri. Kira macam kena pandai2 jaga rumah sendiri dari dimasuki pencurilah.

Ada beberapa kebimbangan dipihak blogger, takut2 maklumat peribadi blogger yang 'dilepaskan' melalui kenyataan berikut "melepaskan lebih daripada 34,531 ribu pangkalan data yang didapati oleh mereka". Yang ni aku tak boleh komen sebab aku sendiri pun tak faham kesan akibatnya. Tapi secara kasarnya, maklumat peribadi blogger telah dibocorkan, tetapi terhad kepada maklumat yang tidak begitu penting je.
Dan aku turut berpeluang berbual dengan mereka(melalui FB je). Alhamdulilllah, walaupun mereka ni pandai dan terkehadapan dalam bidang IT, they are nice guy. Mereka melayan setiap pertanyaan dari aku dan lain2 orang dengan baik dan turut memberi tips kepadaku tentang virus yang menyerang kebanyakan FB. Mereka tak ramai, katanya dalam 2 orang je.
Geram? Marah? Tak lah, aku rasa tak kena tempias apa-apa pun, kecuali akaun Nuffnang yang tak boleh dibuka. Itu je. Cuma, aku perlu membuang iklan Nuffnang buat seketika supaya www.gerekbasikal.blogspot.com dapat di acsess dengan cepat. Tu je. Kalau tak buang mungkin kena tunggu sehingga 1 jam lebih. Redmummy.com hanya keluar background warna merah je. So, all blogger, buang kejap iklan Nuffnang tu dan tampalkan semula bila diberitahu.
Aaaaa, lagi satu. GaySec turut memberi tips kepada aku tentang cara menghapuskan virus yang menyerang FB aku baru2 ini. Ini pautan yang GaySec berikan padaku untuk kita semua share. Kan aku dah cakap, mereka ni nice guy. Ini pautannya>> http://plus.evozi.com/guide-remove-facebook-virus-hi-how-are-you/ Selamat mencuba dan berpuashati dengan keputusannya.
.

Comments
0 Comments

0 ulasan:

LEAVE YOUR MESSAGES AT CBOX